tirsdag 16. juni 2009

De nye klasseskillene.

For de som på forhånd ikke skulle vite dette; Bergen har faktisk to lag på toppnivå i norsk fotball, det andre laget er Løv-Ham. Mest kjent for å ha 1. divisjons laveste publikumssnitt, hvilehjem for Brannspillere og for å ha vært det laget som hadde en hjemmebane hvor 2/3-deler av hovedtribunen stod utenfor banen. Nå derimot har laget flyttet fra Kronsminde og over til Varden Amfi i Fyllingsdalen, etablert seg på midten av 1. divisjon, og som ikke det var nok: fått ambisjoner. I dag melder Bergensavisen at "Løvene" starter opp med et nytt VIP-konsept.

Det jeg reagerer på er ikke det at Løv-Ham vil ha sjenkeløyve på lik linje som det storebroren på Nymark, men som den egalitets forekjemperen jeg er, er det fordelingen jeg reagerer på. Kan noen med overbevisning forklare meg rettferdigheten i at alkoholbevilgningene kun skal tilkomme VIP'ene? En sak at Norges Fotballforbund oppnevner går inn for rusfrie arrangementer, men at egne prinsipper kan omgås så systematisk som det blir gjort rundt om på elite-arenaene og Ullevaal blir vel drøyt. Billettene blir dermed med på å finansiere VIP'enes forbruk. Forholdet mellom Forbund, VIP og tilskuer blir litt som den etter hvert så kjente kapitalismens pyramide: "We fool you", "We eat for you" og "We feed all". Eller som i en sang jeg er glad i å synge i starten av mai:

I mot oss statens lover bøyes,av skatter blir vi tynget
ned.Og fri for plikt den rike føyes,mens ringhets rett ei kjenner sted.

Ikke det at jeg er tilhenger av ølsalg på tribunen, selv om mange timer i nærheten av Werder Bremen har vært nær ved å overbevise meg. Snarere tvert om. Jeg er like interessert i å gi nordmenn fri flyt av spirituosa som jeg er på å gi FrP nøkkelen til Norges Bank. Men; om NFF, og forsovidt all norsk Topp-Idrett, fra Olympiatoppen og ned, har gått inn for at idretten skal være rusfri, da gjelder det for alle. Øl og vin til alle eller ingen.

Ingen kommentarer: