søndag 17. januar 2010

Miljøtiltak...på bergensk

Kjøreforbudet som Bystyret opphevet etter et døgn har bevist en ting, og det er at Høyrepolitikk i all hovedsak går ut på å reparere og vise handlekraft i stedet for å fjerne årsakene til problemet. Ved å løfte på kjøreforbudet under påskudd at det ikke lenger er en helsemessig uforsvarlig å slippe folk ut i bylufta er forsåvidt juridisk sett grunn god nok; men reguleringa har ikke endret brukermønstret til bilistene. Bergenspressa kunne her om dagen gledlig konstatere at det var 1.000 færre biler som passerte første dag etter at krisetiltakene ble igangsatt, men samtidig at det var 7.000 flere passeringer i bomringen enn på tilsvarende dag i 2008.
Men, hva annet kan en vente fra en by hvor samferdselstiltakene de siste tiårene har vært å bygge en ny etasje på Bystatsjonen eller parkeringshus ved Grieghallen og Klosteret? Det at kapasiteten på disse halveres er glimrende, gratisbussene er glimrende, nå: subsidier bussbillettene. Og på sikt gjør noe med byplanleggingen. Slik som det er er det for praktisk med bil, i tillegg til at mange er for late til å endre vaner om en får velge fritt, regulering må til. Få barnehagene tettere rundt boligområdene, få direktebusser mellom boligområdene og arbeidsstedene, og få større tilbud til bydelene. Ikke det at jeg skal være en forståsegpåer, ikke det at jeg har veldig stor tru på bedre miljø heller, men jeg er en stor tilhenger av estetiske grep. Bergen er for fin til å støve ned.

1 kommentar:

The Banshee of the North sa...

Hear hear! Hvis busstilbudet bare hadde vært bedre og fått den støtten den fortjener hadde vi sluppet mange problemer. Men i denne byen er det alltid etterpåklokskapen som melder seg... Dette problemet vi har no er ikke av nyere dato, det har fått lov til å vokse fritt i en by hvor man regner med at alt ordner seg så lenge man venter lenge nok. Hvis vaner skal endres må man nærmest bruke makt, og ikke minst gjøre det til et virkelig alternativ å bruke kollektivtransport. Idag er det IKKE det for svæært mange. Jeg vet ikke hva du mener om vår "kjære" bybane, men jeg lever i den tro at vi kunne spart oss den hvis vi bare hadde fått fingrene ut og satset skikkelig på bussene. Det burde gjøres mer lukrativt å bli bussjåfør, for idag lider Tide under mangel på bussjåfører.

Bare tittelen din sier mer enn nok, for vi er ikkje fra norge, vi er fra bergen, og INGEN skal fortelle oss hvordan vi skal gjøre tingene. Vel har vel ikke staten Norge vært mye bedre, men det som byrådet nå har gjort er laaangt under lavmål. Hun behandler Bergens befolkning som en ting hun kan skalte og valte med som hun vil. Det er bevist om og om igjen at den luften som nå har hatt sitt jerngrep om de bergenske lungene den siste tiden er SKADELIG, men når alternativene som presenteres er så svake, så skulle det ikke forundre meg om vi ved neste kuldeperiode havner ikke akkurat det samme problemet. Hva vil skje da? Vil de høye herrer sitte å tvinne tommeltotter til siste sekund, for så å vise "handlekraft"? Historien gjentar seg...